Un moment mític de la televisió de finals dels anys 90 (el que ara en diríem viral a les xarxes) va ser quan en Pelegrí Pelegrí Pelegrí, davant la pregunta d’on venia, va respondre “¿De dónde soy o de dónde vengo?” En teniu el vídeo aquí per si voleu reviure aquest moment èpic.
La resposta, certament, no estava mal enfocada: d’on venim o d’on som. Molt probablement ens deuen haver fet aquesta pregunta moltes vegades i, segurament, cada vegada més gent deu respondre que ve d’un lloc diferent del que va néixer (és a dir, d’on és). Espero no haver-me enredat tant com ho va fer el protagonista de la nostra història!
Tot aquest preludi ve a tomb d’un article que llegia fa uns dies aquí, en el que s’explica la quantitat de vegades que ens arribem a mudar en l’actualitat, a diferència de generacions anteriors. Aquesta rotació habitacional fa que cada vegada sigui més complicat residir sempre al mateix barri o ciutat. I em preguntava: la gent que viu als municipis del Perfil de la Ciutat, hi ha viscut sempre? O, tal com diu l’article, tampoc hem escapat d’aquesta dinàmica? Com sempre m’agrada fer, anem a veure què diuen les dades per poder parlar amb una mica de criteri.
Les dades del Cens de Població de 2024 ens donen resposta a aquesta pregunta: la variable any d’arribada al municipi ens permet saber quantes persones viuen al municipi en funció de l’any d’arribada a aquest. També permet saber el nombre de persones que hi ha viscut sempre, és a dir, des que van néixer. Aquestes últimes serien les persones que davant la pregunta d’on venen podrien dir que del mateix lloc on han nascut ...
Què ens diuen les dades?
El Cens de 2024 ens diu que el 32,8% de les persones residents als municipis del Perfil de la Ciutat1 ha viscut sempre al mateix municipi des que va néixer. És a dir, una de cada tres. Aquest és un percentatge que és un punt percentual inferior al registrat l’any 2021 (primer any de la sèrie disponible). En canvi, el 12,3% de les persones residents fa menys de 5 anys que hi viu, percentatge semblant respecte de l’any 2021. El 15,4% del total hi viu des de fa més de 40 anys. També és interessant veure com el 8,9% de les persones residents hi va arribar en el període 2001-2010, la dècada prèvia a l’esclat de la crisi immobiliària de 2008-2009.
Resulta, per tant, que dues de cada tres persones residents als municipis del Perfil de la Ciutat, davant la pregunta “d’on ets?” han de respondre que són d’un municipi diferent del que viuen ara mateix. Al no disposar d’una sèrie històrica prou àmplia (només el període 21-24) no podem extreure’n massa conclusions més enllà del que ens diuen les xifres dels dos anys analitzats en aquest article, si bé el context general (el preu de l’habitatge, models familiars, etc.) ens fa pensar que el percentatge de persones que han viscut sempre en el mateix municipi ha anat caient i que, molt probablement, ho seguirà fent en els popers anys.
Un següent pas en aquesta anàlisi que hem fet seria veure quantes vegades han canviat de domicili els residents als nostres municipis. Aquesta informació ens permetria obtenir un exercici que replicaria el que hem vist a l’article. Malauradament, però, aquestes dades no estan disponibles en les dades del Cens de 2024.
I ara que ja t’has llegit tot l’article, d’on ets? Del mateix lloc d’on vens?
Observatori de l’Economia Local
1. En el càlcul no hi ha inclosos els municipis de Vic i Barberà del Vallès, ja que l’INE no en recull dades.
Comentaris
Xavier
20 juny 2025
Jo seré un cas típic del 32,8
Volem saber que en penses...