A mitjans d’abril es celebra a Manresa una nova edició de la Setmana de l’Ocupació. Dins aquest context, igual que es va fer l’any anterior, es presentarà la publicació Oferta laboral del Bages. Aquesta publicació analitza la informació de les ofertes del mercat de treball de la comarca que s’han publicat en els portals d’internet al llarg dels dos últims anys. La publicació s’ha elaborat a partir d’una base de dades generada per Job Market Insights que fa un recull d’informació dels portals d’ofertes laborals més importants que operen a internet.
La base de dades que s’utilitza per a l’elaboració de la publicació inclou un camp amb la descripció de l’oferta del lloc de treball. Aquest camp és el més semblant al mercat dels Encants que un es pot trobar en una base de dades, perquè en ell es troba de tot. I per anar bé, totes i cadascuna de les 10.715 descripcions dels llocs de treball publicades durant l’any 2024 ha de ser codificada d’acord amb la Classificació Catalana d’Ocupacions 2011 (CCO-11).
Un programa propi escrit en Visual Basic fa les tasques de brotxa grossa i codifica amb manya el 75% de les descripcions dels llocs de treball. El 25% restant queda en mans de la Intel·ligència Artificial. I aquí entren en joc tres plataformes: Chat GPT, Gemini i DeepSeek. Deixant de banda que Chat GPT és el més amable de tots i el que té un punt més de gràcia, totes tres són igual de diligents a l’hora de processar un fitxer amb descripcions per codificar.
A partir d’aquí, cal contrastar la codificació de les tres plataformes. En els casos en els quals hi ha divergències entre les codificacions de les tres plataformes cal recórrer a l’arcaic mètode tradicional on, per una banda, es té la descripció dels llocs de treball i, per altra banda, es té el llistat oficial CCO-11. I aquí és quan un se n’adona de la dimensió del drama. Queden pendent de codificar feines que van de la màxima concreció com ara un ‘Abogado procesal civil con conocimientos en herencias’ fins a la màxima ambigüitat com ara ‘Especialista’. Val a dir que totes tres plataformes assignen un codi sense cap mena de pudor al lloc de treball ‘Especialista’. El meu cunyat fa igual, quan no sap una cosa, se la inventa. I la gràcia de les tres plataformes i del meu cunyat no rau en que s’inventi el que no sap, la gràcia de tots quatre és la seguretat amb la qual s’aferren a les seves elucubracions.
Dins el ventall de llocs de treball pendents de codificar, no falta la invasió de sigles que denunciava molts anys enrere en Dámaso Alonso. Així doncs, en la base de dades que conforma la pedra angular de l’informe ‘Oferta laboral del Bages’ apareixen llocs de treball difícils de desxifrar per als que no procedeixen d’aquell àmbit concret. En aquest sentit es va des de ‘TASOC’, aquesta és la descripció literal i complerta del lloc de treball que es pretén cobrir, fins a ‘TIPRL per SPA’. En el primer cas, es vol trobar un Tècnic en Animació SOcioCultural i en el segon cas es pretén cobrir una vacant de Tècnic Intermedi de Prevenció de Riscos Laborals però no pas per un balneari sinó pel departament de Seguretat i Prevenció d’Accidents. Les tres plataformes d’intel·ligència artificial, un cop més, actuen com el meu cunyat en sopar de Nadal i assignen un codi sense entendre res.
Cap de les tres plataformes tampoc no mostra cap entrebanc a l’hora de codificar ‘Cap de torn’ ni ‘Jefe de turno’. De fet, Chat GPT codifica ‘Cap de torn’ com a 521 (Encarregats de secció de botigues i magatzems) al mateix temps que codifica ‘Jefe de turno’ com a 740 (Mecànics i ajustadors de maquinària). La Intel·ligència Artificial també codifica sense hesitar llocs de treball com ‘Estudiant’, ‘Becari@ Training’ o ‘Vijilante’ (sic.). L’única diferència amb el meu cunyat és que Chat GPT no beu.
La Classificació Catalana d’Ocupacions 2011 té el do de vestir de glamur l’oferta laboral del Bages. Mentre un veu que la llista dels llocs de treball que les empreses del Bages pretenen cobrir apareix farcida de vacants mundanes com ‘Operari granja porcina (H/D)’, ‘Friegaplatos’, ‘Ayudantes de friegaplatos’, ‘Manicurista’, ‘Cervecero’ o ‘Descarga camión’, el dia de la presentació de la publicació es farà èmfasi que l’oferta d’ocupació a dos dígits més demandada al Bages al llarg de l’últim any ha estat ‘Tècnics científics i enginyers (31)’ amb 712 ofertes publicades i la segona més demandada ha estat ‘Científics i enginyers (24)’ amb 638 ofertes publicades.
Mon Culleré
Responsable de l’Observatori de l’Ajuntament de Manresa
Volem saber que en penses...
Sigues el primer en escriure un comentari